راهنمای خرید عطر و ادکلن بر اساس فصل، شخصیت و موقعیت

دسترسی سریع

تصمیم گیری برای انتخاب عطر و رایحه دلخواه می‌تواند برای هر فرد کار سخت و دشواری باشد. گستردگی بالای عطرها و رایحه‌های مختلف باعث شده تا پیدا کردن عطر مناسب استایل و علاقه شما به یکی از چالش‌های زندگیتان تبدیل شود. اما نگران این موضوع نباشید، چرا که مواردی وجود دارد که در انتخاب عطر می‌تواند به شما کمک کرده و در واقع راهنمای خرید عطر و ادکلن محسوب می‌شود. از جمله این موارد به، نکات مهم در خرید عطر و ادکلن، انواع عطر و ادکلن در بازار و شناخت انواع عطرها میتوان اشاره کرد. آشنایی با این موضوعات به انتخاب راحت‌تر و بهتر شما کمک می‌کند. با ما تا پایان مقاله همراه باشید تا نکات طلایی را در این راهنمای خرید عطر و ادکلن، آموزش دهیم.

نکات مهم در خرید عطر و ادکلن

برای اینکه راهنمای خرید عطر و ادکلن شما درست‌تر و جامع‌تر باشد در ابتدا نیاز است تا نکات مهم در خرید عطر و ادکلن را بدانید. تعیین عطر مناسب، یک انتخاب شخصی بوده و برای هرکس متفاوت است. مواردی مانند نوع پوست، ساختار شیمیایی بدن، ماندگاری و غلظت عطر از نکات مهم در خرید عطر و ادکلن است.

1- توجه نوع پوست

به عنوان مثال یکی از نکاتی که در ابتدا باید برای خرید عطر به آن توجه شود، نوع پوست شما است. چرا که نوع پوستتان تاثیر مستقیمی بر میزان ماندگاری عطر دارد. پوست‌های چرب معمولا عملکرد بهتری در حفظ بوی عطر دارند. این در حالی است که برای پوست‌های خشک نیاز به استفاده از عطرهای با غلظت بالاتر است.

2- ساختار شیمیایی بدن

همچنین از دیگر مواردی که درانتخاب عطر بسیار مهم است، ساختار شیمیایی بدن است. این ساختار شامل هورمون‌ها، PH پوست، تغذیه فرد، دمای بدن و چربی طبیعی پوست می‌شود. بطور مثال PH پوست انسان در حالت عادی کمی اسیدی است، اگر در فردی قلیایی‌تر باشد، این حالت می‌تواند باعث تغییر بوی عطر او شود.

بررسی نکات مهم در خرید عطر و ادکلن

انواع عطر و ادکلن در بازار

برای راهنمای خرید عطر و ادکلن بصورت درست و کاربردی، نیاز است تا انواع عطر و ادکلن در بازار را بشناسیم. برای اینکار تقسیم‌بندی‌های مختلفی در صنعت عطرسازی وجود دارد که در این بخش هر کدام از آنها را بررسی می‌کنیم:

انواع عطر بر اساس غلظت

یکی از نکات مهم در خرید عطر و ادکلن، میزان غلظت آن است. عطرها با غلظت‌های مختلفی از اسانس، آب و الکل عرضه می‌شوند و به همین دلیل نیز اسم‌های متفاوتی می‌گیرند. به نقل از سایت bonecollection که درباره انواع غلظت عطر می‌گوید:

It is divided into several types based on the concentration of perfume essence, including Eau Fraiche, Eau de Cologne, Eau de Toilette, Eau de Parfum, and Parfums. The price is mainly determined by the concentration of the perfume essence—the higher the concentration, the higher the price.

“بر اساس غلظت، اسانس عطر به چندین نوع تقسیم می‌شود، از جمله آنها ادوفرش، ادکلن، ادوتویلت، ادوپرفیوم و پرفیوم است. قیمت عطر عمدتا توسط غلظت اسانس تعیین می‌شود. هرچقدر غلظت عطر بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر است.

همانطور که در سایت بون کالکشن اشاره شد، عطرها بر اساس غلظت، تقسیم‌بندی و نامگذاری می‌شوند. به همین دلیل در خرید عطر و ادکلن ممکن است این نام‌ها در ابتدا کمی گیج‌کننده باشد. اما نگران نباشید چرا که در این بخش هر کدام از آنها و نسبت‌هایشان را توضیح می‌دهیم:

پرفیوم Parfum

گرون‌ترین و در عین حال غلیظ‌ترین نوع عطرها پرفیوم‌ها هستند. در پرفیوم 20 تا 30 درصد اسانس بکار رفته شده و به همین دلیل از ماندگاری 8 تا 12 ساعته برخوردارند. از پرفیوم‌ها به دلیل غلظت زیاد در مهمانی‌های شبانه و رسمی استفاده می‌شود.

ادو پرفیوم Eau de Parfum

از رایج‌ترین عطرها برای استفاده روزانه، ادوپرفیوم‌ها هستند. غلظت اسانس آنها 15 تا 20 درصد بوده و دارای ماندگاری 6 تا 8 ساعت است. ادوپرفیوم برای استفاده روزانه و مراسم‌های نیمه رسمی یک انتخاب مناسب است.

ادوتویلت Eau de Toilette

ادوتویلت‌ها از پخش بوی سریعی برخوردار بوده، اما ماندگاری کمتری دارند که معمولا 3 تا 6 ساعت است. غلظت ادوتویلت 5 تا 15 درصد بوده و برای استفاده در روزهای تابستانی و بصورت روزمره است.

ادکن Eau de Cologne

ادکلن‌ها بیشتر برای مردان استفاده شده و بسیار سبک و خوشبو هستند. غلظت ادکلن‌ها 2 تا 5 درصد است و برای استفاده بعد از حمام یا فعالیت ورزشی، مناسب هستند. ماندگاری ادکن‌ها 1 تا 3 ساعت است.

اوفرش Eau Fraiche

اوفرش‌ها شبیه به ادکلن‌ها بوده اما درصد آب بیشتر و الکل کمتری دارند. غلظت اوفرش‌ها بین 1 تا 3 درصد است و برای استفاده سریع بویژه در زمان تابستان، گزینه مناسبی است. اوفرش‌ها دارای ماندگاری کمتر از 2 ساعت است.

انواع عطر بر اساس اسانس

در ادامه راهنمای خرید عطر و ادکلن نیاز است تا شما را با مبحث مهمی در عطرسازی آشنا کنیم که به آن انواع عطرها بر اساس اسانس گفته می‌شود. عطرها در گروه‌های بویایی مختلفی تقسیم بندی شده‌اند. هر گروه بویایی دارای زیر شاخه‌ها یا زیر خانواده‌هایی است. بطور کلی 5 گروه اصلی بویایی وجود دارد که شامل شرقی، گلی، چوبی، میوه‌ای و تازه است. زیر خانواده‌های این گروه‌ها ترکیبی از خانواده‌ آن رایحه بوده و هر فرد ممکن است به یک یا چند خانواده از اسانس‌ها علاقه‌مند باشد. در ادامه به بررسی هر کدام از این گروه‌ها یا همان خانواده عطرها می‌پردازیم: 

خانواده عطرهای شرقی

این خانواده شامل رایحه‌های عجیب و غریبی بوده که متشکل از گیاهان، ادویه‌ها، نت‌های پودری و خشک است. حس خانواده عطرهای شرقی اغواگر، گرم و مجلل بوده و رایحه اصلی آن دارچین، وانیل، مشک و عنبر است. زیر خانواده عطرهای شرقی شامل ملایم شرقی، شرقی و چوبی شرقی است.

خانواده عطرهای گلی

این خانواده که از محبوب‌ترین و رایج‌ترین رایحه‌ها در بین بیشتر عطرها بوده و بیشتر در گروه عطرهای زنانه استفاده می‌شود. حس عطرهای این گروه رمانتیک، لطیف و زنانه بوده و معمولا بوی گل‌های تازه همراه با یک نت پودری است. از خانواده عطرهای گلی در تابستان، بهار و بصورت روزمره استفاده می‌شود. رایحه اصلی آن یاسمن، شکوفه پرتقال، رز و بنفشه است. زیر خانواده عطرهای گلی شامل میوه‌ای، گلی، گل‌های نرم و گل‌های شرقی است.

خانواده عطرهای چوبی

این خانواده معمولا گرم‌تر و مجلل‌تر بوده و برای موقعیت‌های رسمی استفاده می‌شود. حس عطرهای این گروه عمیق، مردانه و بالغ است. در رایحه اصلی خانواده عطرهای چوبی از چوب صندل، نعناع هندی، خس خس و سدر استفاده شده است. برای کاهش میزان گرمای رایحه این گروه، از ترکیب نت‌های تازه‌ای مانند مرکبات یا گل‌ها استفاده می‌شود. زیر خانواده عطرهای چوبی شامل چوب‌ها، چوب‌های خزه‌ای و چوب‌های خشک است.

خانواده عطرهای میوه‌ای

این خانواده ترکیبات میوه‌های طبیعی و مصنوعی است. حس عطرهای این گروه خنک، پر انرژی و شاداب است که همراه با ترکیبات میوه‌های تازه و شیرین این احساسات ایجاد می‌شود. نت‌های اصلی خانواده عطرهای میوه‌ ای شامل ترنج، لیمو ترش و گریپ فروت است. زیر خانواده عطرهای میوه‌ای شامل میوه‌های استوایی، میوه‌های شمالی، میوه‌های ترش و میوه‌های شیرین است.

خانواده عطرهای میوه‌ای

خانواده عطرهای تازه

این خانواده دارای رایحه سبک و تازه‌ای بوده که بیشتر در عطرهای مردانه استفاده می‌شود. برای ایجاد رایحه قوی‌تر در این گروه، نت‌های تازه با رایحه‌های تند ترکیب می‌شوند تا عطر قوی‌تری را ایجاد کنند. حس عطرهای این گروه تمیز، کلاسیک و خاص است. زیر خانواده عطرهای تازه شامل مرکبات، آروماتیک، سبز و آب است.

انواع عطر بر اساس نت

برای راهنمای خرید عطر و ادکلن نیاز است تا درباره نت‌های عطرها نیز اطلاعاتی را بدست آورید. نت عطر به رایحه‌هایی از عطرها گفته می‌شود که هر کدام از آنها در زمان خاصی انتشار پیدا می‌کنند. در واقع عطر از لایه‌های مختلفی تشکیل شده که به هر کدام از این لایه‌ها، نت عطر گفته می‌شود. عطرها بطور کلی دارای 3 نت هستند.

نت ابتدایی

همان بوی اولیه عطر بوده که در هنگام اسپری کردن آن بر روی پوستتان به مشام می‌رسد. معمولا نت ابتدایی در حدود 5 تا 15 دقیقه ماندگاری داشته و سپس نت بعدی به میان می‌آید. نت‌های ابتدایی برای جلب توجه مخاطب طراحی می‌شوند.

نت میانی

بعد از فروکش کردن نت ابتدایی، نت میانی که بدنه اصلی عطر است، استشمام می‌شود. ماندگاری نت میانی 20 دقیقه تا 1 ساعت بوده و ساختار اصلی عطر را شکل می‌دهد.

نت پایه

این نت همان رایحه ماندگار عطر است که می‌تواند برای چند ساعت و یا حتی یک روز باقی بماند. ماندگاری عطر در نت پایانی بوده که بعد از خشک شدن کامل عطر ایجاد می‌شود.

انواع عطر بر اساس طبع

در تقسیم‌ بندی دیگری که برای راهنمای خرید عطر و ادکلن مورد نیاز است، انواع عطر بر اساس طبع است. در این حالت عطرها به انواع تند، خنک، گرم، تلخ، شیرین و ملایم تقسیم بندی می‌شوند.

عطر تند

از نت‌های تندی مانند لیمو، نارنگی، ترنج، تره، زنجبیل و فلفل سیاه تشکیل شده که حس انرژی و وقار می‌دهد. این نت‌ها مناسب فصل گرم سال است.

عطر خنک

نت‌های این گروه از گل‌ها، ترکیب میوه‌های تازه و گیاهان معطر است. این نت‌ها حس سبکی و تازگی را ایجاد کرده و مناسب فصل بهار و تابستان است.

عطر گرم

این نت‌ها چوبی، ادویه‌ای، گیاهی، مشک، وانیل و عنبر بوده و حس گرما و دلپذیری می‌دهد. این نت‌ها برای فصول پاییز و زمستان مناسب است.

عطر تلخ

نت‌های تلخ از ترکیبات چای، ادویه‌جات، توتون و ترشی است. این نت‌ها حس شخصیت و مرموز بودن را می‌دهد و برای فصل پاییز و زمستان مناسب است.

عطر شیرین

نت‌های شیرین از میوه‌ها، عسل، وانیل و کارامل بوده و حس لطافت و راحتی را به همراه دارد. از نت‌های شیرین در پاییز و زمستان استفاده می‌شود.

عطر ملایم

نت‌های این گروه از ترکیبات چوب‌ها، میوه‌ها و گل‌ها است. این نت‌ها حس آرامش، لطافت و ظرافت را می‌دهد. از نت‌های ملایم در بهار و تابستان استفاده می‌شود.

انواع عطر بر اساس فصل

اگر هنوز با دنیای گسترده عطرها آشنایی ندارید، بهتر است این را بدانید که عطرها برای فصل‌های مختلف ساخته می‌شوند. در مقاله راهنمای خرید عطر و ادکلن به شما کمک می‌کنیم تا عطرها را بر اساس موقعیت‌های مختلف استفاده نمایید، که یکی از آنها فصل است. البته عطرهایی هم وجود دارند که برای چهار فصل سال مناسب است. اما بطور کلی رایحه‌های خنک مناسب روزهای گرم سال و رایحه‌های گرم برای فصل‌های سرد سال مناسب است. همچنین برای استفاده عطر در روز، رایحه‌های خنک و تازه مورد نیاز بوده و برای موقعیت‌های شبانه، عطرهای گرم و شیرین استفاده می‌شود.

انواع عطر بر اساس جنسیت

رایحه در صنعت عطرسازی به گروه‌های مردانه، زنانه و یونی سکس تقسیم بندی می‌شود. در عطرهای یونی سکس یا اسپرت امکان استفاده هر دو گروه زن و مرد وجود دارد. سایت nisarabeauty به خوبی انواع عطرها بر اساس جنسیت را توضیح می‌دهد.

The categorization of perfumes by gender has a long history, rooted in traditional societal norms. Men’s perfumes have typically been associated with strong, earthy notes like wood, leather, and musk, which convey masculinity and strength. Women’s perfumes, on the other hand, have often featured lighter, floral, and fruity notes, evoking elegance and femininity.

“دسته‌بندی عطرها بر اساس جنسیت، تاریخچه‌ای طولانی دارد که ریشه در هنجارهای سنتی جامعه دارند. عطرهای مردانه معمولاً با نت‌های قوی و خاکی مانند چوب، چرم و مشک مرتبط بوده‌اند که مردانگی و قدرت را منتقل می‌کنند. از طرف دیگر، عطرهای زنانه اغلب دارای نت‌های سبک‌تر، گلی و میوه‌ای بوده‌اند که ظرافت و زنانگی را تداعی می‌کنند.”

بهترین برند عطر و ادکلن در دنیا

در مبحث راهنمای خرید عطر و ادکلن نیاز است تا با بهترین برندهای عطر و ادکلن زنانه و مردانه در دنیا نیز آشنا شوید. این برندها در تولید عطرهای با کیفیت، ماندگار و خاص شهرت داشته و همواره مورد توجه و استقبال خریداران بوده است. در ادامه 15 تا از بهترین برندهای عطر دنیا را معرفی می‌کنیم:

  1. بولگاری Bvlgari
  2. کالوین کلین Calvin Klein
  3. باربری Burberry
  4. شنل Chanel
  5. کرید Creed
  6. دیور Dior
  7. جورجیو آرمانی Giorgio Armani
  8. دولچه گابانا Dolce & Gabbana
  9. گوچی Gucci
  10. جیونچی Givenchy
  11. گرلن Guerlain
  12. هرمس Hermes
  13. لانکوم Lancome
  14. هوگو باس Hugo Boss
  15. لالیک Lalioue

تشخیص اصل بودن عطر و ادکلن

برای خرید عطر و ادکلن با کیفیت نیاز است تا روش تشخیص اصل و تقلبی بودن عطرها را بلد باشید. برای تشخیص اصل بودن ادکلن از روی بارکد می‌توانید با استفاده از گوشی‌های هوشمند، شماره سریال، بارکد و یا QR کد پشت جعبه را در سایت محصول وارد نمایید. تمامی عطرهای اصلی دارای شماره بارکد ثبت شده در سایتشان هستند که با وارد کردن آن اطلاعات عطر مشخص می‌شود. از جمله این موارد تاریخ انقضای عطر بوده که در هنگام خرید عطر مرغوب اهمیت زیادی دارد. همچنین نیاز است تا شماره بارکد در تمامی جعبه محصول مشابه یکدیگر باشد. عدم مطابقت شماره بارکد عطر یکی از نشانه‌های تقلبی بودن آن است.

ماندگاری عطر

ماندگاری عطر از جمله عوامل مهم در انتخاب عطر است. ماندگاری عطر به میزان دوام بوی عطر بر روی لباس یا پوست شما گفته می‌شود. ماندگاری عطر به عوامل مختلفی مانند غلظت عطر، نوع رایحه‌های استفاده شده در نت پایه، نوع پوست، محل اسپری عطر بر روی بدن، آب و هوای محیط و کیفیت عطر بستگی دارد. برای ماندگاری بیشتر عطر اسانس غلیظ‌تر، نت‌های سنگین‌تر، پوست چرب، نقاط نبض‌دار بدن، آب و هوای سرد و عطرهای با کیفیت مورد نیاز است.

پخش بوی عطر

پخش بوی عطر اصلاحی رایج در صنعت عطرسازی بوده که در راهنمای خرید عطر و ادکلن اهمیت زیادی دارد. پخش بوی عطر به میزان رایحه ساطع شده از فرد در محیط گفته می‌شود. در واقع میزان بویی که اطرافیان از عطر شما استشمام می‌کنند، پخش بوی عطرتان است. در پخش بوی عطر نیز عواملی مانند نوع نت، غلظت، محل اسپری عطر و هوای محیط موثر است. پخش بوی بیشتر، با نت‌های تند و سنگین، غلظت‌های متوسط، محل‌های نبض‌دار بدن و هوای گرم صورت می‌گیرد.

خط بوی عطر

خط بوی عطر یا سیلاژ اصطلاح دیگری در صنعت عطرسازی است که به رایحه عطر بعد از عبور شخص در محیط گفته می‌شود. در واقع خط بو، دنباله رایحه عطر در محیط بوده که فرد بعد از رفتن از آن فضا به جا گذاشته است. عواملی مانند نت‌هایی با پایداری بالا، غلظت متوسط عطر و اسپری نقاظ نبض‌دار در داشتن خط بوی بیشتر عطر موثر است.

پر فروش ‌ترین عطر و ادکلن در ایران

شاید شما نیز جزو دسته افرادی هستید که همیشه به دنبال پر فروش ترین عطر و ادکلن در ایران هستید. نگران نباشید در این بخش از راهنمای خرید عطر و ادکلن، ما به شما پر فروش ترین عطر و ادکلن مردانه و زنانه در ایران را معرفی می‌کنیم:

پر فروش ترین عطر و ادکلن مردانه در ایران

  • آکوا دی جیو Acqua Di Gio
  • بلو د شنل Blue De Chanel
  • پاکو رابان وان میلیون Paco Rabbane One Million
  • شنل الور هوم اسپرت Chanel Allure Home Sport
  • ورساچه دیلان بلو Versace Dylan Blue
  • مونت بلانک لجند Mont Blanc Legend
  • لاگوست اسنشیال Lacoste Essential
  • سیلور سنت Silver Scent
  • دیور فارنهایت Dior Fahrenheit
  • بلک افغان Black Afgano
پر فروش ترین عطر و ادکلن مردانه در ایران

پر فروش ترین عطر و ادکلن زنانه در ایران

  • کالوین کلین ایفوریا CK Euphoria
  • شنل کوکو مادمازل Chanel Coco Mademoiselle
  • لانکوم لا ویه است بله Lancome La Vie Est Belle
  • تیری موگلر آلین Thierry Mugler Alien
  • لالیک آمیتیس Lalique Amethyst
  • ورساچه کریستال نویر Versace Crystal Noir
  • لالیک لامور Lalique L’Amour
  • کارولینا هرا گود گرل Carolina Herrera Good Girl
  • لانوین اکلت Lanvin Eclat
  • گوچی فلورا Gucci Flora

بهترین فروشگاه اینترنتی خرید عطر و ادکلن

خیلی از ما راحت‌ترین شیوه خرید کردن را خریده اینترنتی می‌دانیم. در این حالت امکان مقایسه قیمت و اطلاعات کالا، برای ما فراهم بوده و در کوتاه‌ترین زمان می‌توانیم خرید خود را انجام دهیم. با این حال برای محصولی مانند عطر، پیدا کردن بهترین فروشگاه اینترنتی خرید عطر و ادکلن کار سختی است. چرا که ممکن است بسیاری از فروشگاه‌ها عطرهای با کیفیت و اصلی را ارائه نداده و همین موضوع خرید ما را با مشکل مواجه کند.

اما نگران این موضوع نباشید. از آنجاییکه راهنمای خرید عطر و ادکلن در این مقاله جامع و کامل است، در این قسمت نیز شما را تنها نمی‌گذاریم. برای خرید عطر و ادکلن با کیفیت و معتبر، سایت گروچا بهترین انتخاب است. در این سایت شما امکان دسترسی به جدیدترین و در عین حال محبوب‌ترین برندهای عطر و ادکلن جهان را دارید. خرید مطمئن و با ضمانت از ویژگی‌های این سایت اینترنتی بوده که پروسه انتخاب را آسان‌تر می‌کند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی جامع راهنمای خرید عطر و ادکلن پرداختیم. همچنین این نکته را متوجه شدید که خرید عطرها بر خلاف انتظار بیشتر افراد، بسیار دقیق و دارای ریزه ‌کاری‌های زیادی است. بنابر این پیدا کردن عطر مورد نیاز با سلیقه و مورد استفاده آن، زمان‌گیر است. اما کمک گرفتن از راهنمای خرید عطر و ادکلن می‌تواند به انتخاب شما سرعت بیشتری ببخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا